Canule - Reisverslag uit Tugela Ferry, Zuid-Afrika van Hanneriet en Emma - WaarBenJij.nu Canule - Reisverslag uit Tugela Ferry, Zuid-Afrika van Hanneriet en Emma - WaarBenJij.nu

Canule

Blijf op de hoogte en volg Hanneriet en Emma

29 September 2015 | Zuid-Afrika, Tugela Ferry

Week 3 en 4
Wat hebben we de afgelopen dagen veel bevallingen zelf mogen doen en elkaar geassisteerd bij de bevallingen. Het gaat hier bijna aan de lopende band. Het komt hier regelmatig voor dat een vrouw binnenkomt op de afdeling met 9-10 cm ontsluiting en dat we direct kunnen starten met de bevalling en dat er binnen 15 minuten een kindje geboren is. Voorbereiden van zn bevalling gaat lekker op zn Afrikaans, je rent elke kamer binnen op zoek naar materiaal en hopelijk heb je alles op tijd klaar staan voor de geboorte van het kindje ;-)
De dagen zijn zo druk, dat we s avonds erg moe zijn en voor 21uur in ons bed liggen. Maar dat geeft niet want deze week is de elektriciteit regelmatig uitgevallen. Gelukkig hebben we kaarsen en lucifers….
Emma heeft deze week 7 bevallingen gedaan en Hanneriet 8 bevallingen. Dus die 40 bevallingen gaan we wel halen voor onze opleiding.
Emma’s vader is zaterdagavond bij ons aangekomen, de kinderen hebben hem warm welkom geheten en hebben zoute drop geproeft. Sommige vonden het lekker, andere wat minder.
Zondag zijn Emma, Emma’s vader en ik op pad geweest. We zijn richting Lesotho gereden, net voorbij het dorpje Rosetta hebben we ruim 2uur paardgereden. Wat was het een mooie tocht!! Door de weilanden, door beekjes, door de bossen en de bergen in. Heerlijk verkleurd op onze paarden.
In week 4 van onze stage zat het ons niet helemaal mee wat betreft het aantal bevallingen dat we hebben kunnen en mogen doen op de afdeling.
Deze week hebben we allebei 3 bevallingen zelf mogen doen.
Afgelopen dinsdag waren we door Elzeth uitgenodigd voor een culturele avond. De nieuwe vrijwilligers van Kyelisha, maar ook een aantal doktoren die tijdelijk in het ziekenhuis werkten waren aanwezig. Eerst hebben we gezellig met elkaar gegeten. Daarna heeft er een man samen met Elzeth ons informatie gegeven over de Zulu traditie. De meest belangrijke woorden die deze cultuur samenvatten zijn respect, loyaliteit. Als de meest belangrijke man in het dorp een moord zou begaan, zouden de mensen hem niet beschuldigen, zover gaat de loyaliteit. Het ging ook nog een poosje over de positie van de vrouw. Als de man eenmaal getrouwd is met een vrouw, is zij eigenlijk zijn slaaf. Ze mag nooit geen nee tegen hem zeggen. Als hij zegt dat hij nog een vrouw wil hebben, mag ze daar niet tegenin gaan. De belangrijkste taak voor een getrouwde vrouw is om een zoon te baren.
Afgelopen donderdag was het heritage day in Zuid-Afrika, daarom kwamen een aantal verpleegkundigen woensdag in traditionele kleding op de afdeling. Dat zag er erg leuk uit, vooral heel kleurrijk.
Donderdag hadden de verpleegkundige vanwege heritage day een braai georganiseerd tijdens het werk. Het was erg lekker, maar erg veel! Grote stukken vlees met pap en salade met nog een lekker dessert als afsluiter. Mooi einde van onze 4e week stage.
Vrijdag zijn we samen met Emma haar vader richting St Lucia vertrokken. Daar kwamen we rond 12 uur aan. Na onze tassen in ons appartementje gelegd te hebben zijn we richting het strand vertrokken. Het waaide zo erg, dat we niet op het strand konden zitten, maar we hebben wel erg van de zee genoten. De stroming was sterk en de golven waren hoog. Maar we zijn wel lekker afgekoeld.
Zaterdag zijn we zelf door het ISimangaliso Wetland gereden. We hebben daar een neushoorn op 15 meter afstand zien staan, en nog veel meer andere dieren gezien. Ook nog even op het strand gelegen en genoten van de Indian ocean. S avonds in een restaurant de rugby wedstrijd gekeken. Ze hebben gewonnen!
Zondag zijn we op safari tocht geweest in het Hluhluwe-iMfolozi park. We hebben enorm genoten op deze tocht. We hebben niet de Big 5 gezien, 3 ervan. De neushoorn, de olifant en de buffel. Bij de safari tocht zat een ontbijt en een lunch: braai inbegrepen. Na deze safari tocht zijn we gelijk door gegaan naar een hippo boat tour. Hier zijn we het water opgegaan en hebben we de hippo’s kunnen aanschouwen.
Maandag zijn we weer terug gereden naar Tugela Ferry. En zit onze korte vakantie er al weer op, maar het was wel heel erg lekker om even weg te zijn uit Tugela Ferry.
Foto’s zullen volgen, kwaliteit van de foto;s zijn niet optimaal maar dat komt omdat ik ze via mijn Zuid-Afrikaanse telefoon hebt gemaakt.

• 02 Oktober 2015 - 09:34

Mies :

Hoi meiden,
    Wat een mooie update hebben jullie weer geschreven. Fijn dat jullie al zoveel bevallingen hebben kunnen doen tijdens jullie stage. En gelijk ook wat van dit mooie land mogen zien. Heel bijzonder! Nog een goede tijd daar!
    Wij gaan vanavond met de familie naar de bruiloft van Arjan en Thamar in Gees.
    Hartelijke groet,
    ook namens oom Bas, Dick, Sjaco en Joost

• 06 Oktober 2015 - 10:39

Oma Pellikaan En Mark Daan En Annette:

Hoi Hanneriet en Emma,
    Leuk om jullie belevenissen te kunnen lezen. De foto's kunnen we goed zien! We hopen dat jullie veel kunnen leren in dat ziekenhuis. Hoe is het weer bij jullie? Schijnt altijd de zon? Wordt het bij jullie nu lente? Hier alles goed, na een week wordt het nu herfst en gaan we zo kastanjes zoeken;)