Sawubona - Reisverslag uit Tugela Ferry, Zuid-Afrika van Hanneriet en Emma - WaarBenJij.nu Sawubona - Reisverslag uit Tugela Ferry, Zuid-Afrika van Hanneriet en Emma - WaarBenJij.nu

Sawubona

Blijf op de hoogte en volg Hanneriet en Emma

07 September 2015 | Zuid-Afrika, Tugela Ferry

Sawubona
Oftewel hallo
Onze reis naar Zuid-Afrika begon niet zoals wij gehoopt hadden, we hadden op Schiphol al vertraging opgelopen waardoor we onze vlucht naar Johannesburg niet zouden halen. De stewardess op schiphol had wel voor ons opgezocht dat we mogelijk wel de volgende vlucht om 21.20 zouden kunnen halen. Helaas was dit ons niet gegund en moesten we in Londen overnachten en konden we pas de volgende dag om 19.uur het volgende vliegtuig naar Johannesburg halen.
We hebben onze volgende vlucht van Johannesburg – Pietermaritzburg nog kunnen wijzigen en Dr Moll en het weeshuis gebeld dat we precies een dag later dan gepland zouden aankomen.

Maar vrijdagmiddag was het zover, wij zijn aangekomen in Tugela Ferry! Wat kregen wij een warm welkom van de kinderen in het weeshuis. Ze kende onze namen al en waren erg blij met onze komst. Ze hadden de kamer versierd voor ons en wilde alles van ons weten.

Zondag zijn we naar de kerk geweest, wat een belevenis was dat! We kwamen binnen terwijl de dienst al begonnen was, er werd hard gezongen. Iedereen mag een lied inzetten in de kerk, wel jammer dat alle liederen die werden gezongen in het Zulu was. Maar het klonk erg mooi.
De dienst was ook in het Zulu met Elzeth vertaalde dit voor ons, zodat we toch nog wat mee konden krijgen van de dienst.
’S Middags waren we voor de lunch bij Elzeth uitgenodigd. Zij woont naast de oudere groep kinderen van het weeshuis ergens anders in Tugela Ferry.

Maandag moesten we om 8.00 ons melden bij Dr Moll, hij bracht ons naar de afdeling.
Het was erg druk op de afdeling, maar ook omdat op maandag en woensdag het High Risk dag is, wat wil zeggen dat dan alle zwangere vrouwen met een high risk naar het ziekenhuis komen voor een controle. De dokter liep over met al de consulten. Sommige worden door de verpleegkundigen afgehandeld, maar de meeste komen voor hem.
Emma was de eerste dag al getuige van 3 geboortes en Hanneriet van 2 geboortes.

Ons rooster ziet er als volgt uit in het ziekenhuis.
Maandag – Donderdag van 7.00 -16.30
Op vrijdag 7.00-13.00
Dus we maken lange dagen.

Donderdag mochten zowel wij beide onze eerste bevallingen doen! Hanneriet zelfs 2!
Vrijdag mochten we allebei weer een bevalling doen.

Vrijdagmiddag zijn we met Maxi het dorp in geweest om internet te krijgen op onze telefoons.
Het lukte niet op onze telefoons, dus hebben we uiteindelijk maar een nieuwe telefoon gekocht, want we vinden het beide toch wel erg fijn om contact te hebben met het thuisfront.
S’ Avonds kwamen de kinderen een film bij ons kijken

Zaterdag lekker uitgeslapen en een schooldag ervan gemaakt. Het weer was vandaag ook niet fantastisch. Om 4uur besloten om naar de winkel te lopen, maar toen we aankwamen bij the mall, was de winkel al gesloten…

Zondag met de kids naar de kerk geweest, s middags maar boodschappen gaan halen en nu hebben zowel Emma als Hanneriet een nieuwe Zuid-Afrikaanse telefoon met whats app. Bereik is in het huis niet altijd even goed, maar als we richting het dorp lopen wordt het al beter .

We hebben zin in een nieuwe week stage! Benieuwd wat dat ons weer gaat brengen.

• 09 September 2015 - 20:51

Leen En Hanny De Jong:

Hallo Hanneriet,

Wat leuk om via deze blog te lezen dat je samen met een vriendin in Zuid-Afrika zit voor je opleiding. Wat een leuke uitdaging! Echt wat voor jou om in zo'n land je stage te doen. We hopen dat je daar een fijne tijd zult hebben. Het zal vast heel interessant zijn om in een heel andere cultuur bevallingen te mogen doen. Fijn dat je er samen met een vriendin bent